Log ind

Sans et værk




Af Felicia Bech Lillelund
Målgruppe: Børnehavebørn

Varighed: Afhænger af den enkelte aktivitet

Læreplanstemaer:
Kultur, æstetik og fællesskab
Krop, sanser og bevægelse

Kunst og kultur skal opleves med kroppen
Hvordan taler vi om kunsten, når vi er på museumsbesøg? Eller når vi ser på kunst hjemme i institutionen?

Når børn skal involvere sig i kunstværker eller andre kulturelle tilbud, er det en god ide at lade dem involvere sig kropsligt i det, de ser.

Involverende formidling for børn
Her præsenteres 9 metoder, man kan bruge, når børn skal møde kunstværker. Metoderne tager udgangspunkt i en publikumsinvolverende pædagogik, der har til hensigt at motivere børnene til en aktiv kulturdeltagelse. 

Felicia Bech Lillelund har opstillet og udviklet de 9 metoder, som hun har testet sammen med sine studerende fra pædagoguddannelsen i Hjørring.